Maščobe in življenjsko pomembne maščobne kisline

Maščobe sestavljajo zaestrene maščobne kisline, ki jih v manjših količinah spremljajo še vitamini, fosfatidi, steroli in voski. Lastnosti maščob so odvisne od strukture maščobnih kislin v maščobah.

Nasičene maščobne kisline

Največ nasičenih maščobnih kislin je v živalskih maščobah. Te so najmanj zaželene, ker pospešujejo nastajanje in razvijanje civilizacijskih bolezni – zvišujejo holesterol v krvi in s tem nevarnost bolezni srca in ožilja ter nekaterih drugih bolezni.

Enkrat oz. mononenasičene maščobne kisline

So najbolj zaželene, saj v priporočenih količinah zmanjšujejo nevarnost obolenja srca in ožilja, ker znižujejo nevarni holesterol (HDL) v telesu. So zelo stabilne (veliko jih je v ekstra deviškem oljčnem olju, v sončničnem olju z visoko vsebnostjo oleinske kisline, v repičnem olju, v olju makadamije).

Večkrat oz. polinenasičene maščobne kisline

So za človeka življenjsko pomembne. Na dan jih telo potrebuje okoli 15 g. Potrebne so za razvoj in normalno delovanje organizma. Človeško telo jih ne more tvoriti, zato je glavni vir teh kislin rastlinsko olje. Zaradi njihovega izrednega pomena za zdravje so jih pred leti poimenovali vitamin F, danes pa jih zaradi energetske vrednosti, ki ni primerljiva z drugimi vitamini, imenujemo esencialne maščobne kisline. Priporočena količina teh maščob 3–7 % energetske vrednosti obroka. Esencialne maščobne kisline sodelujejo pri regulaciji holesterola, krepijo celične membrane in odpornost organizma ter sodelujejo pri sintezi prostoglandinov, ki uravnavajo fiziološke funkcije v telesu.
Maščobne kisline omega 3 in omega 6 so sestavine večkrat nenasičenih maščob in so zelo pomembne za delovanje in razvoj možganov. Bogat vir maščobnih kislin omega 3 so globokomorske ribe, zeleno obarvana zelenjava, laneno olje in konopljino olje. Največ maščobnih kislin omega 6 pa je v rastlinskih oljih (sončnično olje, olje koruznih kalčkov, sojino olje).

Načelo sodobne prehrane odsvetuje uporabo živalskih maščob, ker vsebujejo holesterol in velik delež nasičenih maščobnih kislin. V zdravi prehrani zadnjih desetletij se čedalje bolj uveljavljajo rastlinska olja, saj naravno ne vsebujejo holesterola, delež nasičenih maščobnih kislin pa je med kakovostnimi rastlinskimi olji nizek. Zlasti priporočljiva je uporaba rastlinskih olj z znakom VARUJE ZDRAVJE (ekstra deviško oljčno olje, ekstra sončnično olje z visoko vsebnostjo oleinske kisline, repično olje, mandljevo olje, olje makadamija, konopljino olje).